KLACHT, CALAMITEIT EN TUCHTRECHT

‘Een tuchtklacht kan iedereen overkomen’

  • 6 min.
  • Tuchtrecht

Oogarts Eric van Oosterhout zit in het medisch tuchtcollege ’s-Hertogenbosch, maar kreeg enkele jaren geleden zelf ook een brief van het tuchtcollege. ‘Bij oogartsen komen tuchtklachten iets minder vaak voor dan bij andere specialismen, misschien omdat wij veel geprotocolleerd hebben. Maar daar heb je niets aan als die brief toch in je bus valt.’ In dit eerste artikel uit de serie over tuchtrecht legt Van Oosterhout uit welke procedure volgt nadat een klacht is ingediend.

Portretfoto (kleur) Eric van Oosterhout
Beeld: Marieke de Lorijn

De website van de Rijksoverheid legt het helder uit: ‘De tuchtcolleges voor de gezondheidszorg behandelen klachten over het handelen van individuele zorgverleners. Het tuchtrecht is er om de kwaliteit in de gezondheidszorg op niveau te houden.’ Maar in de praktijk is een tuchtzaak ook een emotionele aangelegenheid. Klagers zijn vaak boos of gefrustreerd omdat zij niet de zorg hebben gekregen die zij hadden gewenst of omdat de uitkomst tegenvalt. Ook emotioneel is het voor de gedaagde zorgverlener. De beklaagde voelt zich zeer kwetsbaar en zichtbaar; de zitting is openbaar en de beklaagde wordt met initialen vermeld in de Staatscourant. Te midden van al die begrijpelijke emoties moeten de leden van het tuchtcollege als onafhankelijke rechters tot een zorgvuldig oordeel komen.

Opties voor de klager

Er zijn verschillende opties voor een patiënt of nauw betrokkene – zoals een nabestaande – die ontevreden is over de geleverde zorg van een individuele zorgverlener. 

  1. Het ligt

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?