Een tuchtzaak is een ingrijpende gebeurtenis, zowel voor de beklaagde als voor de klager. Wat kan een (oog)arts doen om een tuchtklacht te voorkomen?‘
De aanleiding van een tuchtklacht is meestal een uitkomst die anders is dan de patiënt had verwacht of gehoopt. Als dan een klacht wordt ingediend, zie je vaak dat de patiënt ook onvrede uit over de verstrekte informatie, over het feit dat de oogarts bepaalde handelingen aan anderen heeft overgelaten of over de bejegening. Goed verwachtingsmanagement is dus van groot belang. Neem de tijd om de patiënt of naasten uit te leggen wat het beoogde resultaat is, wat de kans is dat dit wordt behaald en of er andere gevolgen kunnen zijn.
Indien het beoogde of verwachte resultaat niet wordt behaald, besteed dan extra aandacht aan de nazorg. Laat de patiënt voelen dat er begrip is voor diens emoties. Ik besef dat de tijd van oogartsen gelimiteerd is, maar het is een tijdsinvestering die de moeite waard is. Vanwege de toeg